Pravice potnikov v letalskem prometu

by

V sklopu kampanje EU o pravicah potnikov Passenger Rights at Hand je bila tudi naša spletna stran povabljena na sodelovanje z namenom, da bi se vsi skupaj bolje zavedali sovjih pravic in jih tudi znali uporabiti. Zaradi tega vas vabimo, da spodaj v komentarjih napišete svoje lastne izkušnje z uveljavljanjem pravic in predloge, kaj bi se še lahko izboljšalo. Vaše izkušnje in ideje bomo posredovali organizatorjem kampanje in mogoče nam skupaj uspe sistem še izboljšati. Za bolj kakovostno debato pa je spodaj opis trenutnih pravic potnikov v letalskem prometu in uraden postopek, kako jih uveljaviti. Več informacij o pravicah je na spletni strani kampanje Pravice potnikov na dlani ter na letaku Pravice potnikov v letalskem prometuali pa si na vaš pametni telefon naložite mobilno aplikacijo.

Pravice potnikov v letalskem prometu

Pri nakupu letalske vozovnice vam ne smejo zaračunati višje cene zaradi vašega državljanstva ali države, v kateri ste jo kupili.

V primeru težav imate tudi določene pravice. Te zadevajo zamude in odpovedi letov ter preveliko število rezervacij, zaradi česar vam zavrnejo vkrcanje na letalo.

Pravice veljajo:

  • za odhod s kateregakoli letališča v EU ali
  • za prihod v EU s prevoznikom EU ali prevoznikom iz Islandije, Norveške in Švice.

Povračilo cene ali alternativna pot

Če vam zavrnejo vkrcanje na letalo ali je vaš let odpovedan oz. so zanj prodali preveč rezervacij, ste upravičeni do ene od naslednjih možnosti:

  • prevoz do končnega cilja na primerljiv drug način ali
  • povračilo vrednosti letalske karte in, v nekaterih primerih, brezplačen prevoz do točke, kjer ste začeli svoje potovanje.

Velika zamuda – če ima letalo več kot 5 ur zamude, ste prav tako upravičeni do povračila. Pozor: če sprejmete povračilo, vam letalski prevoznik ni več dolžan zagotoviti nadaljevanja potovanja ali pomoči.

Letalski prevoznik vas mora tudi obvestiti o vaših pravicah in razlogu, zakaj so vam zavrnili vkrcanje na letalo, ter o vseh odpovedih ali velikih zamudah (daljših od 2 ur oz. 4 ur, če je dolžina poti več kot 3 500 km).

Hrana in prenočišče

Glede na dolžino leta in zamude, boste morda upravičeni tudi do hrane in osvežilne pijače, možnosti komuniciranja (denimo brezplačnega telefonskega klica) ter brezplačne prenočitve.

Odškodnina

Poleg tega vam lahko v primeru zavrnitve vkrcanjaodpovedi leta ali poznega prihoda na končni cilj (kot je naveden na vaši vozovnici), z več kot triurno zamudo, pripada odškodnina v znesku od 250 do 600 EUR, odvisno od dolžine poti:

V Evropski uniji

  • do vključno 1 500 km: 250 EUR
  • nad 1 500 km: 400 EUR

Med letališčem v EU in letališčem zunaj EU

  • do vključno 1 500 km: 250 EUR
  • od 1 500 km do 3 500 km: 400 EUR
  • nad 3 500 km: 600 EUR

Če vam je letalski prevoznik ponudil nadomestni let s podobnim voznim redom, se lahko znesek odškodnine zmanjša za 50 %.

V primeru odpovedi leta niste upravičeni do odškodnine:

  • če je odpoved posledica izrednih razmerdenimo slabega vremena, ali
  • če ste bili o odpovedi obveščeni 2 tedna pred datumom leta, ali
  • če so vam ponudili nadomestni let za isto pot s podobnim voznim redom.

Odpoved leta zaradi izrednih razmer vam sicer ne daje pravice do odškodnine, vendar vam mora letalski prevoznik vseeno ponuditi:

  • povračilo cene vozovnice (v celoti ali samo za del, ki ga niste mogli uporabiti),
  • drug način prevoza do končnega cilja v čim krajšem času ali
  • ponovno rezervacijo za poznejši datum po vaši izbiri (ob upoštevanju prostih sedežev).

Tudi v izrednih razmerah vam morajo letalski prevozniki po potrebi zagotoviti pomoč, ko čakate na drug način prevoza.

Kako do povračila ali odškodnine

Letalski družbi pošljite obrazec EU za pritožbo letalskega potnika. Za svojo evidenco shranite kopijo poslane pritožbe.

Če vam ne odgovori ali z odgovorom niste zadovoljni, se lahko pritožite pri pristojnem nacionalnem organu  v državi EU, v kateri je prišlo do težave.

Če se je kršitev pravic zgodila na letališču zunaj EU, vendar zadeva letalskega prevoznika s sedežem v EU, lahko pritožbo pošljete pristojnemu nacionalnemu organu v državi EU, v katero ste bili namenjeni.

Izgubljena ali poškodovana prtljaga

Oddana prtljaga

Če je vaša prtljaga, oddana ob prijavi na let, izgubljena, poškodovana ali dostavljena z zamudo, ste morda upravičeni do odškodnine od letalskega prevoznika v vrednosti do približno 1 220 EUR.

Izjema: do odškodnine niste upravičeni, če je poškodba posledica notranje napake ali kakovosti prtljage.

Ročna prtljaga (vključno z osebnimi predmeti)

Letalski prevoznik je dolžan plačati odškodnino, če je odgovoren za poškodbo.

POZOR! Pritožbo morate vložiti v sedmih dneh po prejemu prtljage (ali v 21 dneh, če je prtljaga prispela z zamudo).

Če želite uporabiti druga pravna sredstva, morate to storiti v dveh letih po prevzemu prtljage.

Če imate v prtljagi dragocenosti, lahko z doplačilom zagotovite višje kritje vrednosti (nad 1 223 EUR), vendar morate najkasneje ob prijavi na let dragocenosti posebej prijaviti pri letalskem prevozniku. Kljub temu vam priporočamo, da v tem primeru sklenete zasebno potovalno zavarovanje.

Za posebno izjavo ni standardnega obrazca. Letalski prevozniki sami pripravijo svoj obrazec.

Jasne cene letalskih vozovnic pri spletnem nakupu

Pri nakupu letalske vozovnice na spletu mora biti celotna cena karte – vključno z vsemi obveznimi dodatnimi storitvami, denimo taksami in dajatvami – vidna že na samem začetku, saj lahko le tako primerjate cene različnih letalskih prevoznikov in se odločite za nakup.

Poleg končne cene morajo biti jasno navedene tudi naslednje informacije: cena leta, takse, letališke pristojbine, ostali prispevki, dajatve in pristojbine (denimo za varnost ali gorivo).

Vse dodatne storitve morajo biti jasno navedene in predstavljene samo kot možnost, ki jo potnik sprejme po lastni želji.

Prijava nejasnega označevanja cen

Če pri nakupu opazite nejasno označevanje cen, se lahko pritožite pri pristojnem nacionalnem organu v državi prebivališča v EU.

vir: Pravice potnikov v letalskem prometu