Velikani v indijskem oceanu – potopis Šri Lanka, 4.del

by

Končno je zadišalo po morju. Kar se mene tiče, se je začel pravi dopust: tropska plaža, bela mivka, palme, obala polna školjk in kokosovih orehov. Valovi indijskega oceana šumijo v vetru, soba pa skoraj na plaži, da se šumenje sliši tudi, ko se uležeš na posteljo. Pravljica

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Odločili smo se, da se na obali poslovimo od avtomobila in šoferja in naprej potujemo z javnim prevozom. V bistvu prvič izven Evrope, odkar potujeva z otrokoma. Malce me je bilo strah, kako nam bo šlo in kako se bomo znašli. Toda Šri Lanka nam je bila domača že po nekaj dneh, ljudje zelo prijazni, nasmejani in prav tako je bilo z javnim prevozom. Če pozabiš na uro in se prepustiš azijskemu ritmu, vse poteka zelo enostavno. Na avtobusih smo bili ponavadi edini turisti in kot družina z dvema majhnima svetlolasima otrokoma smo bili nekako vsem zanimivi. Otrokoma je bilo nerodno, saj so se vsi želeli dotakniti njunih svetlih las, pa sta se tudi tega nekako navadila. Skratka javni prevoz je bil super in že prav pogrešam ta občutek, ko ura sploh ni pomembna in dejansko pluješ skozi to prijetno zmedenost.

V naslednjih petih dneh smo tako:

1. Raziskali 5 plaž na jugozahodu Šri Lanke: Tangalle, Polhena Beach, Unawatuna, Jungle Beach in Hikkaduwa (opis plaž sledi naslednjič).

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

2. Se vozili s 5-imi različnimi prevoznimi sredstvi: avtobus, mini-bus, vlak, ladja in otrokoma najljubši motor na treh kolesih tuk-tuk, ki je mimogrede odlično prevozno sredstvo, ravno dovolj veliko za 4-člansko družino in nahrbtnik. Za prevoz s tuk-tukom se splača dobro pogajat, medtem ko sta navadni avtobus in vlak skorajda zastonj (dobra ura vožnje z busom stane približno 0,60 eur in 2 urna vožnja z vlakom, 2.razred, 3 eur, vse to za 4-člansko družino),

3. V naravnem okolju srečali 5 čudovitih predstavnikov živalskega sveta: raki na obali, pisane tropske ribe v morju, stoletna želva velikanka, delfini in kralja živali v oceanu – sinji kit.

4. Jedli 5 najboljših šrilanških jedi na potovanju: šrilanški curry, kjer poleg belega riža dobiš 6-9 različnih omak z mesom ali zelenjavo (»dahl« – leča v kokosovem mleku in curryju, »lady fingers« ali okra, posebna zelena zelenjava, piščanec v curryju, banane v curryju, jajčevci oz.posušeni paradižniki, »coconut sambal« – kokos in čili skupaj in še kakšne bučke ali kumare v omaki), kottu roti – sesekljana šrilanška palačinka z zelenjavo, jajcem in mesom, kokosov roti – kokosove slane palačinke, slastne bananine in kokosove palačinke ter odličen svež oranžen kokosov oreh »king coconut«. S posebnim šrilanškim dodatkom  Arak-om dobimo specialiteto, primerno samo za starejše od 18let 🙂

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

In kaj smo poleg kopanja in gradnje peščenih gradov še počeli na obali? Zdi se mi, da idej za aktivno preživljanje časa na Šri Lanki res ne zmanjka.

V našem nahrbtniku, enem za celo 4-člansko družino, težkem 13kg, se je našel prostor tudi za dve maski za snorklanje. Brez tega ob tropskem morju enostavno ne gre. Šri Lanka sicer ni najbolj znana po kvalitetnem snorklanju ali potapljanju, sploh ne v tem jugozahodnem delu, kjer je priporočljiv obisk v zimskih mesecih, ko na vzhodu velja deževno monsunsko obdobje. Ampak če si nekaj želiš, se povsod najdejo kotički tudi za snorklanje. Tako smo dneve preživljali bolj v vodi z masko na glavi.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Prvi večer smo se odločili za organiziran ogled želve velikanke. S tuk-tukom smo se peljali do raziskovanega centra, ki z zbranim denarjem od obiskov turistov izvaja varovanje želv, ki gnezdijo na zaščitenih plažah Šri Lanke. Jajca varujejo predvsem pred lopovi jajc, ki jih naprej drago prodajajo. Zanimivo je, da želva gnezdi vedno na isti plaži in sicer tam, kjer se je sama izvalila. Četudi vmes prepotuje ogromen del oceana, tudi do Indije in nazaj, se za valjenje jajc vedno vrne v rodni dom.

Želva priplava iz morja pozno zvečer, ko nebo že prekrije tema. Prehodili smo več kot 2 km dolge peščene plaže, kjer kopanje zaradi zaščite želv ni dovoljeno. Še sreča, da je bila na nebu polna luna, da nismo hodili v čisti temi. Prišli smo do mesta, kjer naj bi želva gnezdila in skoraj v tišini čakali in čakali… in čakali. Sicer smo slišali, da želva odmetuje mivko in pripravlja gnezdo, toda želvo je dovoljeno pogledati le, ko valjenje jajc opravi, sama zapusti gnezdo in se odpravi proti morju. Tako smo sedeli na peščeni plaži, pod lepim zvezdnim nebom in dolgo čakali, da sta nama otroka zaspala v naročju. Ampak pogled na to velikanko, ki izhaja še iz časov dinozavrov, je res nekaj neprecenljivega. Želva je bila res ogromno, velika več kot en meter in zdelo se je, da se komaj premika proti morju. In ko jo zagledaš izginiti v morju, težko verjameš, da zna res plavati. Super doživetje, ki je vredno čakanja.

Aktivnost, za katero smo se odločili že doma, pa je bila ogled sinjega kita. Komaj nekaj let nazaj so čisto slučajno ugotovili, da ima sinji kit na odprtem oceanu, vendar še vedno dokaj blizu južnega dela Šri Lanke, svojo »avtocesto«. Plankton tu jim je tako všeč, da se kiti zelo radi zadržujejo tukaj, kar pomeni še toliko večjo verjetno za bližnje srečanje. Seveda so podjetni Šrilančani to dodobra izkoristili in ponudnikov teh izletov je ogromno. Razlikujejo se v tem, ali gre del denarja za raziskovanje in zaščito kitov oz. v kvaliteti ladje, s katero pluješ do odprtega morja, ki zna biti zelo valovito in razburkano. Štart je zgodaj zjutraj iz pristanišča v Mirissi in skoraj ob isti uri izpljuje kakšnih 10 ladij polnih turistov, da dobiš kar malce čuden občutek »turističnega natega« in strahu, ali gremo bolj v »živalski vrt« oz. ali je sploh še kaj naravnega tukaj. Res sem začela razmišljati o vsem, kar sem brala doma o zaščiti kitov in organizacijah, ki takim izletom nasprotujejo… Ampak konec koncev so nam kiti sami pokazali ravno nasprotno sliko. Ti velikani se s turisti in ladjicami prav nič ne obremenjujejo. Ladjice so samo kapljica v njihovem oceanu. Še kit, ki je ogromen, največja živeča žival na svetu, velika do 30 m, je prav majhen in ga je težko najti v tem ogromnem oceanu. Vsi smo z očmi iskali, kje bo špricnil vodo. Potem smo imeli mogoče 7 minut, da se mu približamo. Za nekaj trenutkov je pokazal svoj dolg trup, enkrat, mogoče dvakrat, nato pa dvignil rep visoko v zrak in že izginil pod vodo. Imeli smo srečo in jih videli kar nekaj. Nekateri so priplavali čisto blizu in občutek je veličasten.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

O naših dogodivščinah po celini Šri Lanke si lahko preberete v prejšnjih potopisih.

Vse slike so narejene s fotoaparatoma Olympus OM-D EM-1 in TG3, ki ju je posodilo podjetje Avtera.